Tamara Louis. « Textielontwerp », een ambacht te ontdekken.

In een paar woorden, wie bent u?

Textielontwerpster van La Cambre in Brussel, ik ben een grote fan van "slow design" en "upcycling": ik geef een tweede leven aan ongebruikte stoffen.

Mijn persoonlijk werk verdedigt de waarden van langdurig gebruik, lokale verankering en ecologische materialen. Door micro-publishing in meubels geef ik een tweede leven aan stoffen van een mooie adel, van een grote kwaliteit maar die soms verwaarloosd worden. Zeefdrukken en andere transformatietechnieken zoals lasersnijden of plantaardig verven, stellen mij in staat hun aanraking en hun aspect duurzaam te transformeren.

 

Wanneer en hoe bent u textiel gaan ontwerpen?

Deze verslaving aan stof (knippen, in elkaar zetten, verven) gaat terug tot mijn kindertijd en ik heb handwerksters ontmoet die mij op deze weg hebben onderwezen, mij hebben toevertrouwd en mij hebben aangemoedigd. Ik wilde mode-ontwerp gaan studeren en tijdens het toelatingsexamen van La Cambre werd ik aangemoedigd om mijn passie voor materialen en kleuren tot uitdrukking te brengen. Ik heb nooit spijt gehad van deze keuze.

 

Wat levert deze discipline je op?

Voortdurend vernieuwde openingen, de ideeën doen mij reizen en ik vind een groot evenwicht in mijn dagelijks leven.

 

Wat maakt jouw ambacht uniek?

Mijn aanpak is zowel creatief als ecologisch.  Ik geef graag leven aan stoffen die door de textielindustrie zijn afgekeurd.

Dankzij zeefdruk kan ik stoffen op lange termijn omvormen tot meubelstukken van hoge kwaliteit (tafellinnen, kussens, enz.). Mijn favoriete materiaal is 100% Belgisch linnen.

Wist u dat dit tijdloze, natuurlijke en duurzame materiaal voornamelijk in West-Europa wordt geproduceerd. Frankrijk, België en Nederland zijn goed voor 80% van de wereldproductie van deze plantaardige vezel waarvan de blauwe bloemen houden van de regen en de zeewind.

Ik selecteer stoffen van hoge kwaliteit uit de voorraden van linnenbedrijven in Vlaanderen.  Vlaanderen staat bekend om zijn lange textieltraditie.

En ik gebruik milieuvriendelijke processen en inkten: het inktassortiment is op waterbasis en vrij van formaldehyde en zware metalen om aan de hoogste ecologische normen van de drukindustrie te voldoen.

Afbeelding
tamara louis travail artisanat belge

Welke kwaliteiten zijn volgens u belangrijk voor een aambachtsman, een ontwerper ?

Discipline, nauwgezetheid, gevoel voor observatie en leren luisteren en vertrouwen op zijn gebaar.

 

Wat zijn volgens u de bijzonderheden van een Belgische ambachtsman/ontwerper?

Hij mist erkenning, onze Europese buren leggen veel meer nadruk op de kennis van de ambachtsman.

 

Als we uitgaan van de definitie van René Magritte die zegt dat "surrealistisch zijn betekent dat we de déjà vu uit de geest moeten bannen en het nog niet geziene moeten zoeken".   Wat is surrealisme voor jou?

Het is nederig en met zelfspot toegeven dat wij het begrip werkelijkheid nog lang niet hebben begrepen, en daar een vorm van troost in vinden ;-)

 

Waarom is surrealisme belangrijk?

Dingen serieus doen maar zichzelf niet te serieus nemen, dat relativeert dit hele menselijke avontuur ;-)

 

Wat vind je leuk in België dat je nergens anders vindt?

Zonder twijfel deze tweedegraads humor en deze feestelijke nederigheid.