Clément de Bellefroid: Abstractie als horizon

In het Belgische kunstlandschap onderscheiden sommige makers zich door hun vermogen om verbanden te leggen tussen disciplines, om bruggen te slaan tussen beeld, geluid en materie. Clément de Bellefroid is daar een bijzonder voorbeeld van. Fotograaf, videograaf en componist, hij ontwikkelt een oeuvre waarin abstractie een universele taal wordt, op het kruispunt van het visuele en het auditieve.

 

Drie fundamentele mijlpalen

Hoewel Clément al meer dan vijftien jaar fotografeert, werd hij zich pas door enkele beslissende ervaringen bewust van zijn artistieke potentieel.

  • 2017: zijn eerste stappen in de elektronische muziekcompositie openden een nieuwe gevoeligheid. Geïnspireerd door artiesten als ASC, Kimyan Law en The Glitch Mob ontdekte hij de emotionele kracht van klank en de intieme band met het innerlijke zelf.
  • 2022: een reis naar IJsland veranderde zijn blik. Samen met een bevriende fotograaf trok hij rond het eiland op zoek naar grootse landschappen… maar het waren de details, texturen en ongewone vormen die zijn lens wisten te vangen. Uit deze reis groeide een passie voor abstracte fotografie.
  • 2025: een beslissende stap. Clément slaagde erin zijn drie disciplines — muziek, fotografie en video — te verenigen in één benadering, onder meer via macro, wat leidde tot een samenhangende en meeslepende artistieke visie.

 

Abstractie als speelveld

Ver van de grote panorama’s of evidente scènes cultiveert Clément een aandachtige blik op de onzichtbare details. Of het nu gaat om een wandeling, een vlucht boven IJslandse rivieren of een eenvoudige vloeistof in zijn studio: hij tracht te zien wat de meesten ontgaat.

“Abstractie geeft ruimte aan de schoonheid van natuurlijke willekeur,” zegt hij. De texturen van de natuur — steen, ijs, water, lava — worden voor hem de ruwe materie van een viscerale beeldtaal, die rechtstreeks het instinct en de gevoeligheid van de toeschouwer aanspreekt.

Afbeelding
hollow earth clement de bellefroid
Tussen hemel en materie

Twee technieken hebben de laatste jaren een bijzondere indruk op hem gemaakt:

  • luchtbeelden met drones, die onze gebruikelijke perceptie verstoren en landschappen tonen die op schilderijen lijken;
  • macrofotografie, die in een banaal object ongekende, bijna kosmische werelden onthult.

Deze verkenningen leiden tot raadselachtige beelden die onze relatie met de werkelijkheid in vraag stellen en de grens tussen fotografie en abstracte schilderkunst doen vervagen.

 

Erfgoed en invloeden

Hoewel hij vaak fotografen als Jan Erik Waider of Benjamin Hardman als inspiratie noemt, eist Clément totale vrijheid op: “Ik ben noch een luchtfotograaf, noch een macrofotograaf, ik ben een abstract fotograaf.”

Zijn kunst is ook diep Belgisch in de relatie met het surrealisme. Trouw aan Magrittes definitie — “surrealist zijn is het al-gezien verbannen” — zoekt hij voortdurend naar het “nog-niet-gezien”: onontdekte invalshoeken, visuele verrassingen die onze nieuwsgierigheid opnieuw aanwakkeren.

In dit proces verkent hij ook het idee om zijn disciplines — fotografie, video en muziek — te verenigen in audiovisuele creaties zoals het project Ōra, waar visuele texturen en muzikale composities elkaar ontmoeten. Meer dan een eindpunt getuigen deze experimenten van zijn voortdurende wil om de grenzen van abstractie te verleggen.

Zijn werk Brain Network, ontstaan tijdens de uitbarsting van de Meradalir-vulkaan in IJsland (2022), is daar een sprekend voorbeeld van: een krachtig en esthetisch beeld, maar vooral een intieme herinnering aan een ervaring waarin hij zich diep verbonden voelde met de natuur. 

Afbeelding
brain network photography by clement de bellefroid this is Not Belgium

Toegang to het kunstwerk : https://www.thisisnotbelgium.be/nl/belgische-producten/clement-de-bellefroid/brain-network

 

Emoties en intenties

Voor Clément is kunst vooral een terugkeer naar verwondering. “Wanneer ik een abstract beeld maak, is alles nieuw. Elk beeld stelt me opnieuw in staat verwonderd te zijn als een kind dat de wereld ontdekt,” zegt hij.

Deze zoektocht naar frisheid en verrassing voedt zijn stijl, die hij omschrijft in drie woorden: organisch, onontdekt, verfijnd. Zijn doel is niet om een politiek of maatschappelijk statement te maken, maar om een ruwe emotionele connectie op te wekken. In een wereld die gedomineerd wordt door prestaties ziet hij kunst als een vitale ontsnapping, een ruimte voor contemplatie en innerlijke vrijheid.

 

Uitdagingen en overtuigingen

Zoals veel hedendaagse kunstenaars erkent Clément dat de huidige wereld grote uitdagingen met zich meebrengt: de overvloed aan werken, de moeilijkheid om zich te onderscheiden, de opkomst van kunstmatige intelligentie die de grens tussen menselijke creatie en gegenereerde inhoud vervaagt. Maar hij verdedigt een sterk principe: integriteit. “Te veel kunstenaars verwarren inspiratie met imitatie. Authenticiteit staat centraal in de kunst.”

 

De Belgische kunstenaar, tussen eigenheid en nieuwsgierigheid

Hoewel hij een bijzondere band met België opeist, belichaamt Clément een artistieke identiteit die naar buiten is gericht, gevormd door zijn reizen in IJsland, Peru, Jordanië en Ierland. Toch is deze openheid verankerd in een Belgische traditie die het vreemde, het ongewone en de afwijking van het reële waardeert.

 
Een unieke stem

Met zijn luchtfoto’s, meeslepende macro’s en elektronische composities creëert Clément de Bellefroid een totale artistieke ervaring. Een oeuvre dat ons uitnodigt om te vertragen, te observeren en de wereld opnieuw te ontdekken met frisse ogen.

Afbeelding
Clément de Bellefroid libre le photographe belge de l'abstrait this is Not Belgium