Er zijn kunstenaars van wie het werk lijkt voort te komen uit een andere werkelijkheid – zowel intiem als universeel. Sophie Gerin, een Franse kunstenares die in België woont, belichaamt deze zoektocht naar betekenis en schoonheid via een artistieke praktijk die diep geworteld is in intuïtie, mythen en de mysteries van de menselijke ziel.
Na een eerste loopbaan in de financiële wereld, maakte ze in 2006 een beslissende wending: ze begon te schilderen met olieverf en paletmes, geïnspireerd door het licht en de landschappen van Zuid-Frankrijk – een regio waar ze nu gedeeltelijk woont. Deze eerste artistieke impuls werd in de loop der tijd verrijkt met nieuwe technieken, waaronder etsen, dat ze in 2011-2012 leerde aan de École des Beaux-Arts in Versailles. Sindsdien blijft ze verschillende praktijken verkennen en combineren in een voortdurende zoektocht: hoe het onzichtbare, het onzegbare, dat wat zich aan logische taal onttrekt, te vertalen?
Het creatieve proces van Sophie Gerin weerspiegelt haar innerlijke wereld: meditatief, organisch, onvoorspelbaar. Ze graveert eerst gezichten of landschappen op koperen platen, die ze vervolgens samenbrengt als stukken van een visueel verhaal. Het ininkten, met de hand uitgevoerd, wordt een ritueel – een intuïtieve dans tussen controle en loslaten. Via de pers vangt het vochtige papier deze alchemie op, en onthult een steeds uniek werk, waarin gegraveerde lijnen samengaan

Twee reeksen springen eruit. “Avatar” put uit de visuele en symbolische rijkdom van de cultfilm, maar ook uit hindoeïstische mythen: we zien blauwachtige gezichten die verwijzen naar de god Vishnoe, een weelderige jungle in diepe groentinten, en soms de gouden glans van een gegraveerde mantra. Een uitnodiging om weer in contact te komen met het wezenlijke, met die oerkracht van het leven. “Better Left a Mystery 1” is contemplatiever, speelt met stiltes en gesuggereerde vormen, en roept het beeld op van een wijze, bijna christelijke figuur in een semi-abstrakte wereld. Tussen mysterie en zachtheid openen deze werken een ruimte voor meditatie.
Als kunstenares van het lyrisch abstract expressionisme eist Sophie Gerin een poëtische vrijheid op die verwant is aan het surrealisme – niet zozeer in haar voorstellingen, maar in haar instinctieve, intuïtieve, conventievrije werkwijze. Voor haar is kunst een brug naar andere dimensies, een taal vol symbolen en emoties. Een manier om onze waarneming van de werkelijkheid te verruimen.
Zich bewust van de uitdagingen in de hedendaagse kunstwereld, benadrukt ze het belang van trouw blijven aan wat ons écht raakt, los van marktgedreven trends. In een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door digitalisering en kunstmatige intelligentie, bevestigt ze de waarde van artistieke expressie als een middel tot overdracht en transformatie: “Scheppen voedt mij, verbindt mij met iets dat groter is dan ik.”

Vandaag zet Sophie Gerin haar artistieke pad voort door etsen, olieverfschilderijen en gemengde technieken te combineren. Haar huidige onderzoek richt zich op gelaagdheid, collage en het oproepen van meerdere bestaanslagen – een visuele benadering van de co-existentie van het zichtbare en het onzichtbare, een thema dat haar vanaf het begin heeft geïnspireerd.
In de geest van Kandinsky, van wie ze graag dit citaat aanhaalt: “Kunst is geen doelloze creatie… het is een kracht met als doel de menselijke ziel te ontwikkelen en te verheffen”, manifesteert het werk van Sophie Gerin zich als een kunst van resonantie. Een kunst die verbindt, bevraagt, verzacht – en bovenal de deuren opent naar een innerlijke wereld die we misschien zijn vergeten te bekijken.