BrieucC .

Verander je perspectief om het beter te begrijpen

BrieucC .
Mijn benadering, mijn verhaal
 Biografie & artistieke benadering
 

BrieucC, geboren op 24 augustus 1976 in Brussel, komt uit een kunstenaarsfamilie en volgde in zijn jeugd teken- en schilderlessen volgens de Martenot-methode. Daar ontwikkelde hij een zintuiglijke benadering en leerde hij de balans van vormen, volumes en kleuren te voelen.​

Gefascineerd en aangetrokken door licht, is het voor BrieucC een trigger in zijn artistieke werk.

​In 2013 ontwierp en produceerde hij zijn eerste werk dat licht integreerde.

Dit kunstwerk: "De deur" , is zeer symbolisch voor hem en markeert het begin van een nieuw leven. Hij voelt dan de behoefte om dit pad te volgen en voelt het diepe verlangen om steeds opnieuw te creëren.

​Het is hem duidelijk dat hij ervoor kiest zich volledig te wijden aan de ontwikkeling van zijn kunst en zijn beroep als kunstenaar. Zijn unieke, resoluut verfijnde en eigentijdse stijl maakt deel uit van de kinetische en optische kunst.

Licht
Beweging, licht en kleuren

De lichtgevende werken van BrieucC, samengesteld uit combinaties van rechte lijnen (uitsparingen), zorgen voor verrassing en bevraging. ​​Vanaf het begin richtte zijn onderzoek zich beweging, licht en kleuren.De kunstenaar biedt evoluerende werken in ruimte en tijd. De toeschouwer brengt het werk tot leven door ervoor te bewegen, het licht te laten verschijnen of verdwijnen, chromatische effecten te creëren of een beweging van het werk zelf te suggereren.Hij speelt graag met de ogen van de toeschouwers en zorgt voor verrassing.

Het kinetische, het optische en het contemplatieve

Zijn werk kan worden ingedeeld in deze drie verschillende artistieke richtingen: het kinetische, het optische en het contemplatieve.

Elk van deze richtingen heeft zijn eigen bijzonderheid en zijn eigen artistieke intentie.

De werken van de kunstenaar komen tot leven wanneer er licht uit schijnt en onthullen wat ze zijn, door middel van bewegingsspelletjes, kleuren of vormen. Het is dan dat hij ze noemt en ze als echt beschrijft "levende werken". Dit laatste biedt de mogelijkheid voor iedereen om met ze in contact te komen, door ze simpelweg te aanschouwen of door interactie met ze aan te gaan. ​ Vervolgens meent hij dat er een reële relatie is tussen het werk en de kijker, die de drijvende kracht is.​

"Alleen beweging en ons vermogen om ons open te stellen voor andere gezichtsvelden geven ons een vollediger begrip van de werkelijkheid"

Niets wordt ooit waargenomen behalve vanaf de plaats waar men kijkt. In reactie hierop nodigt BrieucC ons uit om verschillende standpunten in overweging te nemen. Door zijn werk en de ervaring die we ervan kunnen hebben, zet hij ons aan tot bewegen, tot verandering om meer waar te nemen.

Schaduw en contrast
​Het kinetische, van licht tot schaduw en contrast
 

2023, een bijzonder jaar met een nieuwe benadering van de waarneming, dit keer zonder kunstlicht. BrieucC start zijn nieuwe serie onder de naam "Perceptie in zwart-wit" en speelt deze keer met contrasten en schaduwen om zijn punt te benadrukken. In deze nieuwe benadering wordt hij nog steeds gedreven door hetzelfde verlangen om de kijker te bewegen om anders waar te nemen, de veelheid van gezichtspunten uit te proberen en de relatieve realiteit van wat hij ziet vanaf de plaats waar hij zich bevindt in vraag te stellen.
De fysieke ervaring van de kijker is een integraal onderdeel van het werk. Naast het puur esthetische wil hij de kijker ertoe aanzetten zijn eigen blik in vraag te stellen.
   

Zijn unieke stijl is resoluut zuiver en eigentijds en maakt deel uit van de kinetische en optische kunst.